Regnbuefarvet crossfest på nordfynsk campingplads

Om præcis to måneder køres sæsonens 4. afdeling af cyklecross World Cuppen i Bogense på Nordfyn. Og om godt 500 dage følger verdensmesterskaberne, i samme disciplin og på samme rute. Hvordan det egentlig gik til, at crosssportens største begivenhed havnede i Bogense, og hvad vi kan forvente os i den gamle nordfynske købstad, det har XCCX set på.

”Vi har store ambitioner, det skal ikke være nogen hemmelighed. Vi vil afholde et super fedt VM og en fed World Cup-afdeling. Med havet på den ene side og et lækkert havnemiljø på den anden, en helt ny dimension i et internationalt cyklecrossløb. Vi kommer til at levere unikke billeder til millioner af tv-seere.”

Overfor mig sidder en glad mand. Storsmilende, visionær og lidt op at køre, kan man godt tillade sig at sige. Han taler hurtigt og med pondus. Eller det vil sige, så hurtigt, som man nu taler på Nordfyn – og i Vejle, som Per Olesen rent faktisk stammer fra.

Det, han snakker om, skal dog foregå på Nordfyn. Nærmere bestemt i Bogense. Den godt 800 år gamle og knap 4.000 kvinder og mænd folkerige by, der annoncerer for bl.a. ægte fynsk købstadshygge, marina, golf og sin egen Manneken Pis-statue. Nordfynsk idyl.

Stemningen, hvor Per Olesen og jeg befinder os nu, er ikke idyllisk. Snarere er den hektisk og med mange travle og engagerede mennesker omkring os.

VM i cyklecross 2017, i den lille luxembourgske by Bieles, er i fuld gang. Udenfor er vejret koldt og klamt, og her i pressecentret, midt imellem to løb, er der en konstant summen, arbejdsomhed og cirkulation af mennesker.

Nordfyn på verdenskortet
Per Olesen er ikke alene. Han er flankeret af to kolleger fra Nordfyns Erhverv og Turisme, den organisation, han er direktør for. De to andre er Peter Ginnerskov og Tina Beck Brems, begge eventkoordinatorer.

Det er under 24 timer siden, at den officielle melding udkom, udsendt her fra Bieles: At VM i cyklecross 2019 vil blive afholdt i Bogense. På Nordfyn. Og at samme sted, samme rute, allerede i november 2017, vil få værtsskabet af en World Cup-afdeling.

En nyhed, som tog mange danskere, ikke mindst de crossinteresserede, med storm. Den var der ikke mange, som havde set komme.

Det er første gang nogensinde, at World Cuppen, der i 2017-18 sæson fejrer 25-års jubilæum, gæster Danmark. Et enkelt verdensmesterskab i cyklecross er blevet afholdt i Danmark. Det var i 1998, i legendarisk, modbydeligt og vindblæst koldt vejr – i Middelfart, ca. 30 km fra Bogense.

Historien om Bogense er og bliver en helt anden end den i Middelfart, hvor initiativtagerne var inkarnerede ’terræntosser’. Centrale ildsjæle i 90’ernes cyklecrossmiljø, formet og med base i cykelklubverdenen; Foreningsdanmark.

Sådan er det ikke denne gang – om end initiativtagerne også denne gang er yderst dedikerede og ønsker at skabe en helt særlig begivenhed.

Sporten har forandret sig meget siden dengang i sluthalvfemserne. At stable sportsevents af denne størrelse på benene kræver andet og endnu mere i dag end dengang. Det kan lægge foreninger ned.

Bogense set ovenfra – med havneområdet i fokus.
Luftfoto ind over Bogense.
Havnen, hvor start- og målområdet kommer til at ligge.

Cross ved en tilfældighed
Ikke overraskende er humøret højt hos de tre repræsentanter fra Nordfyns Erhverv og Turisme. Og midt i flere grin erkender de, at ”vi må være ærlige at sige: at det måske er en del af en tilfældighed, at det blev cyklecross, som vi endte med at trække til Nordfyn”.

Per Olesen forklarer:

”Grundlæggende set handlede det for os om at profilere området til flest muligt potentielle turister.”

”Fyn vil gerne vil gøre sig kendt som Nordeuropas førende cykeldestination for turister. Der er vi selvfølgelig interesserede i, at vi får en del til at søge mod Nordfyn. Vi har jo en fed natur på Nordfyn, og det vil vi gerne fortælle til flest muligt mennesker.”

”Derfor hænger det hele godt sammen: Vi får en stor cykelevent og rammer vores kernemålgrupper rent turistmæssigt. Det er, udover Danmark, Tyskland, Holland og Belgien.”

Matchet med cyklecross synes fuldstændig oplagt. Det skal man ikke kende meget til cyklecross for at indse.

Men alligevel er det forunderligt, at Nordfyns Erhverv og Turisme bliver dem, som to årtier efter Middelfart henter sportens største events til Danmark.

Bogense er på ingen måde kendt i crosssporten, som eksempelvis Kalundborg og Aarhus er det. Og de tre kernemedarbejdere fra Nordfyns Erhverv og Turisme er den dag i Luxemburg ikke blege for at indrømme, at de har været til stede ved og set under ti cyklecrossløb. Tilsammen. Heraf de danske mesterskaber i Odder få uger forinden – og så de første VM-løb i Bieles.

En kop kaffe og så …
Det med tilfældigheden kræver en uddybning.

Heldigvis er fortællelysten stor – de kan snakke om emnet i lang tid endnu, lader Per Olesen forstå. ”Vi er lidt småglade,” siger han med endnu et grin, der også fremkalder latter hos os andre, og slår straks efter fast, at man i hele processen har arbejdet tæt – og godt – sammen med Sport Event Fyn.

De to parter mødes jævnligt og gjorde det også i starten af året 2016, dvs. godt 12 måneder før denne snak i Luxembourg finder sted.

”Det er egentlig sådan, det starter,” siger Per Olesen – ”vi sidder og drikker en kop kaffe og snakker om, hvordan vi kan udvikle samarbejdet. I den snak dukker der forskellige muligheder op, som matcher vores fælles interesse for cykling.”

De to parter forfølger cykeltanken, uden på det tidspunkt at vide, hverken hvor lang og spændende en proces, de skal igennem. Eller hvad den skal ende ud i. Gennem Sport Event Fyn involveres både Sport Event Danmark og Danmarks Cykle Union, DCU.

Der tages også kontakt til den internationale cykleunion, UCI, for at lufte mulighederne.

UCI’s Beat Wabel (forrest) med følgeskab af Claus Rasmussen, Anders Bro Bystrup (DCU Crossudvalg) samt Peter Ginnerskov.
Beat Wabel forelægger sit ruteforslag.
Den lille delegation tager bestik af området.

VM – var det noget?
Sport Event Danmark fører dialogen og de overordnede forhandlinger med UCI, med DCU på sidelinjen. Det munder ud i, at UCI forelægger de nordfynske initiativtagere et noget uventet forslag: Verdensmesterskaberne i cyklecross. ’Var det noget at byde ind på?’

Hos Nordfyns Erhverv og Turisme begynder man at undersøge de økonomiske scenarier, lokaliteter – og om der overhovedet kan laves en sammenhængende business case. På en cykeldisciplin, man stort set ikke kender andet til end navnet.

”Vi dribler videre med idéen, og det munder ud i en lang proces, som jo altså medfører, at vi kører hele Nordfyn tyndt for at se på, hvor man overhovedet kunne afholde et internationalt cyklecrossmesterskab.”

“Hvor der var de rette muligheder og betingelser,” fortæller Per Olesen.

Sammen med DCU’s cyklecrossudvalg og Sport Event Fyn finder man et passende område, som giver både idéer til en velegnet rute og har oplagte fordele, hvad angår start- og målområde. Med nogle åbne marker og landområder.

Også andre parter er blevet involveret, bl.a. Cykling Odenses Claus Rasmussen, der har stor erfaring med afvikling af cykelløb.

”Vi kunne helt sikkert alle sammen se det for os,” siger Peter Ginnerskov, den af de tre fra Nordfyns Erhverv og Turisme med størst indblik i cykeldisciplinen. Han kalder cyklecross en ”fed, publikumsvenlig og intens sport”.

Han er samtidig den overordnet ansvarlige for koordineringen af projektet, herunder ruten.

En schweizer kommer på banen
”Men da vi senere sammen med UCI kører rundt og ser på området, fremlægger og besigtiger vores ruteforslag, viser det sig, at han alligevel ikke er helt tilfreds.”

’Han’ er UCI’s cyklecross-repræsentant og igennem mange år den teknisk ansvarlige, når det har med ruter og stævneområder for mesterskaber at gøre. Den 50-årige schweizer Beat Wabel, der selv har en glorværdig fortid som international crossrytter bag sig.

Hans umiddelbare, humoristiske kommentar til ruten – at han savner nogle bjerge – bryder isen mellem ham og den lille danske delegation – og så kommer arbejdshandskerne ellers på.

I hvert fald ser han, hvad de andre ser – men også noget mere end det.

For næste morgen bekendtgør han at have bemærket og studset over nogle ’lækre skrænter’ hele nede ved vandet. På en campingplads, hvor man kunne skabe en mere udfordrende rute, en mere spektakulær stævneplads.

På sit hotelværelse har han siddet og tegnet et helt nyt ruteudkast. Til et helt andet cykelløb, en helt anden event.

UCI præsident Brian Cookson underskriver tildelingen af værtskabet til Bogense. Bag ham sidder Jakob Lund Staun, Event Manager hos Sport Event Fyn.
Den officielle rute til såvel World Cup-afdelingen som til verdensmesterskaberne i 2019. (Klik på billedet for større visning.)
Glæde og stolthed i Bogense, da værtskabet er i hus og nyheden ude.

’Er I friske?’
”Han havde set nogle mere naturlige højdemeter og et fedt område inde midt i byen, ned mod vandet. Han foreslår det og spørger, om vi er fleksible,” siger Peter Ginnerskov.

”’Er I friske på at kigge på en anden løsning?’ Det var jo fedt, at han selv bringer det på bane. Det viste os bare, hvor meget han brænder for det – at han allerede legede med tanken.”

Man var bestemt friske på Nordfyn. Ikke mindst jo flere gange, man hører den meget passionerede Beat Wabel udbryde, at ’this is going to be something special’, da man vandrer det nye ruteforslag igennem og får syn for sagen.

På under en uge er alle lokale interessenter med på idéen om at flytte ruten, også kommunen og campingpladsen, som ”jo nok bliver noget møget til”. Det sidste tilføjes med endnu et grin.

Netop den handlekraft og fleksibilitet – en uge efter kunne der meldes positivt tilbage – er man hos Nordfyns Erhverv og Turisme ikke i tvivl om har imponeret UCI. En organisation, fornemmer man hurtigt i det nordfynske, med interesse i at udbrede sporten til den nordligere del af Europa.

Som vi nu alle ved, ender det da også med, efter yderligere forhandlinger, at tildelingen af værtsskabet for VM i 2019 og en World Cup-afdeling allerede i år – begge dele i Bogense – kommer i hus.

den rute, som UCI’s Beat Wabel så for sig.

”Det bliver meget intenst, både løbet og stemningen. Arealet er ikke så stort, så det bliver intimt. Folk kommer helt tæt på og får rigtig gode muligheder for at mærke suset og følge løbet,” siger Peter Ginnerskov med glød og tilfredshed i stemmen.

København tæt på VM-bud
Det er ikke for meget sagt, at der er tale om den foreløbige kulmination på den fornyede interesse for cyklecross i Danmark. Og for mange kom nyheden som nævnt som en stor overraskelse.

Ikke mindst fordi der i Bogense på Nordfyn ikke har været en stærk tradition for cyklecrossevents.

Men også fordi det er en ganske udbredt opfattelse, at DCU’s holdning til cyklecross igennem de seneste årtier – og i manges øjne også længere tilbage – har været omskiftelig og ufokuseret.

Disciplinen har hverken Team Danmarks bevågenhed – det er ikke en OL-disciplin – eller samme konstante opbakning på politisk niveau som de øvrige, traditionelle cykeldiscipliner. Og sidste år måtte DCU, trods sportens vækst, af økonomiske årsager skære ned og landstrænerjobbet væk. Ikke meget pegede således i retning af store, internationale crossløb i Danmark

En for de fleste ukendt historie er dog, at DCU allerede for en lille håndfuld år siden var opsatte på og i proces med at byde ind på VM i netop cyklecross. Det skulle foregå i Søndermarken, en populær, offentlig park på grænsen mellem Frederiksberg og København, ville skabe stor medieinteresse og udsigt til turister til København på et lidt atypisk tidspunkt på året. En spændende kombination.

Da planen ikke desto mindre faldt til jorden, var man et stykke inde i overvejelserne – og i at undersøge de praktiske forhold. Samtlige de vigtigste interessenter udover DCU var positive – UCI, Wonderful Copenhagen, de relevante kommuner m.fl.

Men projektet fik af praktiske og naturmæssige årsager en kæp i hjulet, faldt sammen med intern uro i DCU og blev i sidste ende opgivet.

Alt imens fortsatte cyklecrossen sit naturlige tempo i den danske bevidsthed. Indtil altså, da nyheden om Bogense kom ud.

Ruten gennemgås for at kunne planlægge live-transmission og gode tv-billeder.
De fire ude ved den vindblæste, nordfynske kyst er Serge Bellens og Hans Speetjens fra PlaySports, Ben Simons fra Videohouse samt Peter Ginnerskov.
Muligheder for at placere tv-kameraer er en essentiel del af designet af en god rute til verdensklasse cyklecross.

Ex-landstræner: Rigtigt cykelløb
Her er vi så nu – midt i september og med præcis to måneder til World Cup-afdelingen. Godt 500 dage er der til verdensmesterskabet i 2019.

Og ruten, der skal køres på ved begge lejligheder, den som på mange måder spillede en helt særlig rolle ved tildelingen af de to events på dansk og nordfynsk grund – den er så godt som klar. Men faktisk har det taget sin tid at ’lukke’ den helt.

Først for nylig, da de sidste praktiske foranstaltninger kom på plads, så der både kan komme godt tv ud af det, så trafikken ikke bryder sammen, og ikke mindst så publikum får en sig en oplevelser ud over det sædvanlige, kunne den offentliggøres.

”Det bliver et rigtigt cykelløb det her,” siger tidligere cyklecrosslandstræner Kim Petersen, der ligeledes har været tæt inde over udformningen af ruten. Han er begejstret, meget begejstret, da jeg i august spørger ham til den.

”Der har Beat Wabel overrasket mig positivt. Han er dygtig, til at udnytte terræn og til at se løsninger og muligheder. Der må jeg sige – Adam, han er sgu dygtig, virkelig kompetent. Han ved, hvad han laver.”

Kim Petersen har i sin tid som aktiv udøver, som mangeårig crossinteresseret og i sin landstrænergerning været omkring de fleste ruter. Men han kan ikke pege på en, der ligner den, som Beat Wabel har været idémand til i Bogense.

Og hvor den UCI-ansvarlige ifølge ex-landstræneren virkelig har oppet sig for at finde svar på de udfordringer, der viste sig.

Forestil jer teknisk gadeløb på græs
Mest af alt minder ruten måske mest om den i belgiske Zolder, hvor VM blev afviklet i 2016, mener Kim Petersen. Høj fart og hård jagt mellem mindre grupper på de flader stykker og med voldsomme skrænter, hvor man skal opad med cyklen på nakken. Hvor den ekstra power bliver afgørende.

”Man skal forestille sig, at man [i Bogense] har et slags teknisk gadeløb med mange sving, på et fast græsunderlag med sandet bund, hvor man så pludselig kører ind i en meget stejl skrænt, der er ret lang og svær at arbejde på, og som man så rammer nogle gange på hver runde, både op og ned, ja, så har man faktisk VM-ruten.”

”Samtidig er det en meget hurtig kompakt rute, hvor pladsen er udnyttet godt. Med vilje for at bringe publikum tæt sammen og få dem til at fylde noget,” forklarer Kim Petersen.

Han pointerer, at ruten aldrig vil blive rigtig mudret, men kun hurtigere og mere glat og teknisk, hvis det skulle gå hen og blive iskoldt, som det var tilbage i Middelfart i 1998. Som nykåret  dansk juniormester deltog den dengang 16-årige Kim Petersen selv i Middelfart.

På en rute, som ikke ligner den i Bogense meget, siger han; en rute med flere højdemeter på én lang asfaltbakke.

Hvad vi nu skal se, slår han igen fast, er en rigtig powerrute:

”Du skal have wattene til at træde ud af svingene og wattene til at komme op ad skrænterne, være blandt de hurtigste til de ting, så er du med.”

Om han glæder sig til Bogense, som han dengang glædede sig til sin VM-debut, skal være usagt. Men at cykelløbet og intensiteten bliver helt anderledes og noget særligt i Bogense, tør han godt love.



World Cup-afdelingen afvikles søndag den 19. november med Junior herrerne som første start kl. 10.00. Hvorefter kører klasserne U23 herrer, U23 damer & Damer Elite og som finale Herrer Elite. Billetsalget til eventen er åbnet.

Verdensmesterskaberne afvikles den 2-3. februar 2019.

Topbillede: Per Olesen, UCI præsident Brian Cooksen og Rasmus Hessum Hansen, chef for Kommunikation & Event hos Sport Event Fyn, efter den officielle tildeling af VM-værtsskab i Bogense i 2019.

Alle fotos: ©Nordfyns Erhverv og Turisme

Del artiklen med dine venner

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page
Adam Aisen Skrevet af:

Har cyklet det meste af sit liv og i en årrække skrevet artikler om cykling, i de senere år med fokus på MTB og cyklecross. Langt hovedparten af Adams artikler er udgivet på Feltet.dk.

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.